רפואה אסתטית

הסרת שומות ונגעים מהפנים והגוף - על התהליך והביצוע

שומות הן נגעי עור נפוצים למדי. השומה לכשעצמה לא מהווה בעיה רפואית, אלא אם כן היא ממאירה, כלומר כוללת תאים סרטניים. חלק מהשומות הן מולדות ואחרות מצטברות על העור במקומות שונים עד גיל 25-30. בכל מצב שבו שומה מהווה נגע לא אסתטי, כזה שפוגע בדימוי העצמי של האדם, ניתן להסיר אותה בקלות ובפשטות – באמצעות לייזר. בעמוד זה תמצאו מידע על הסרת נגעים ושומות בשיטה זו, והסברים מפורטים מתי הפעולה אפשרית ומתי חשוב לבחון את השומה ביסודיות כדי לוודא שהיא לא מסוכנת.

מהי שומה ומה ההבדל בינה לבין נקודת חן?

שומה – ובשמה הלועזי NEVUS – הינה גידול שמורכב מתאי נבוס או מלנוציטים. ברוב המקרים זהו כאמור גידול שפיר. המאפיינים הבולטים של השומות הם גוון חום או אדמדם וגבולות ברורים וישרים. הגודל של נגעי שומות משתנה – מקטן וכמעט בלי מורגש עד שומות ענק.

אגב, לעתים ישנו בלבול בין נקודת חן לשומה. באופן עקרוני נקודת חן היא פשוט הגדרה רחבה יותר של נגעים בעור שכוללת בתוכה גם שומות. ישנו גם הפירוש המקובל בציבור לפיו נקודות החן קטנות יותר וכפי שמשתמע מהשם שלהן, הן דווקא מוסיפות חן, ואילו השומות לעומתן גדולות יותר ועלולות להוות פגם אסתטי. בכל מקרה, בהקשר של טיפול הסרת נגעים שומות או נקודות חן הן אותו דבר – ואם הן פוגעות בדימוי העצמי, כדאי לשקול את הפעולה.

באילו מקרים אפשר להסיר שומות?

באופן עקרוני ניתן להסיר כל שומה, באחת מהשיטות השונות שישנן ובראשן הצריבה בלייזר בעלת היתרונות הרבים (פירוט בהמשך). כשמשתמשים בלייזר לטובת הסרת נגעים שומות לא ממאירות מתאימות מאוד ואחוזי ההצלחה גבוהים במיוחד. באופן עקרוני ניתן בעזרת הלייזר להסיר גם שומות שחשודות כממאירות – אולם כירורג בעל יושרה לא יבצע כזו פעולה, שכן הסרת נגעים בלייזר לא מאפשרת לבחון את הרקמות ולדעת האם השומה אכן ממאירה.

בהקשר זה כדאי לדעת שסימני האזהרה העיקריים שמעידים כי השומה עלולה להיות בעלת תאים סרטניים הם גירוד (אם הנגע גורם לאדם לגרד), דימום מהשומה (בלי שיתבצע גירוד או קילוף), גידול פתאומי, גבולות לא ברורים, חוסר סימטריה וגוון לא אחיד.

כיצד מתבצעת הסרת נגעים בעור?

כאמור השיטה היעילה ביותר להסרת נגעים ושומות מהעור היא באמצעות מכשיר לייזר ייעודי. הרופא שמבצע את הפעולה – כאמור כירורג מנוסה שקודם כל מוודא כי השומה אכן מתאימה להסרה בשיטה זו – מכוון את קרני הלייזר אל הנגע. אנרגיית החום של הקרניים גורמת לאידוי המים מתוך תאי הנבוס או המלנוציטים שמרכיבים את השומה – וכך היא מצטמקת ונעלמת.

כמה זמן נמשכת הסרת שומות ומהן תופעות הלוואי?

האנרגיות הממוקדות מאוד של הלייזר גורמות לכך שבכל טיפול הסרת נגעים שומות קטנות, גדולות ואפילו ענקיות ניתן להסיר תוך דקות בודדות. הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית, ומיד לאחריו המטופלים יכולים למעשה לחזור לשגרת חייהם. תופעות הלוואי קלות יחסית וכוללות אדמומיות באזור שבו הייתה השומה ונפיחות מסוימת. כמו כן אין כמעט מגבלות על השגרה – פרט לצורך להגן על האזור מפני חשיפה רבה מדי לשמש, וכן הימנעות מהליכה לבריכה ולים במשך שבועיים. הטיפול בטוח לחלוטין, ומצליח להעלים שומות מיותרות ומטרידות וכך גם לשפר את איכות החיים באופן כללי.

אולי יעניין אתכם גם:

לתיאום פגישת ייעוץ אישית עם ד״ר פרידמן
מלאו פרטיכם ונחזור אליכם

אהבתם? שתפו את החברים