עור צעיר, הזדקנות העור, פנים, אישה מבוגרת

מדוע עורנו מזדקן?

העור בגוף האדם ממלא מספר תפקידים חיוניים: הגנה על הרקמות שמתחתיו, ויסות טמפרטורת הגוף, ייצור ויטמין D וגם אבחון תחושות שונות. העור הוא גם מרכיב מרכזי במראה החיצוני שלנו, וכשהוא מתחיל להזדקן התוצאה עלולה להיות פגיעה ממשית בדימוי העצמי ובביטחון העצמי. בהתאם כדאי לדעת מהם הגורמים להזדקנות העור – וכך להאט את התהליך גם אם אי אפשר לעצור אותו לגמרי.

תזונה לא נכונה

תפריט שיש בו כמות גדולה מדי של פחמימות פשוטות גורם להזדקנות העור, וזאת מפני שהסוכרים הפשוטים גורמים לרקמות החיבור בעור לאבד את האלסטיות שלהן בקצב מואץ. מאכלים שכן כדאי לכלול בתזונה הם אלה שיש בהם שפע נוגדי חמצון – למשל ליקופן, בטא קרוטן, ויטמין E, לוטאין ועוד. כל אלה נלחמים ברדיקלים החופשיים שמאיצים תהליכי הזדקנות ולכן הם חיוניים. בין המזונות המומלצים במיוחד: שיבולת שועל, אגוזים, זרעים, תה ירוק וירקות ופירות בשלל צבעים.

חשיפה מרובה לשמש

השמש היא מקור החיים אבל חשיפה מרובה מדי לקרינה שלה מובילה לשבירת סיבי הקולגן והסיבים האלסטיים שמרכיבים את העור. השפעה שלילית נוספת של השמש היא הפחתת כמות החומצה ההיאלרונית בגוף. מאחר החומצה ההיאלרונית היא זו שמעניקה לעור שלנו נפח וחיוניות, ההתמעטות שלה מייצרת מראה מבוגר יתר על המידה. באופן כללי חשיפה לא מבוקרת לשמש הופכת את העור למצומק, דק, מקומט, בעל כתמים וגם המרקם שלו הופך לגס ולא נעים.

עישון

הכימיקלים השונים שיש בסיגריות גורמים להצהבת עור הפנים ופעולת העישון עצמה מייצרת קמטים סביב הפה. בנוסף נפגמת זרימת הדם בכל רחבי הגוף ולכן מגיע פחות חמצן לרקמות השונות, כולל העור, והתוצאה היא מראה פחות חיוני ופחות בריא. נזק נוסף הוא הפגיעה של החומרים הרעילים בקולגן ובאלסטין כך שהעור מאבד מגמישותו והופך להיות רפוי יותר.

זיהום האוויר

מחקרים שונים גילו קשר מובהק בין רמת זיהום האוויר במקומות שונים לבין הזדקנות עור הפנים ובפרט הופעת כתמים שונים. ההשערה היא שהחומרים המזהמים מאלצים את המלנוציטים לייצר פיגמנטים רבים מדי. בנוסף, כשהגוף מנסה לשקם את עצמו, הקולגן עלול להתרופף ולכן העור יתקמט. חשוב לציין כי לפי המחקרים הנ"ל התופעה עלולה להתרחש כבר בגיל צעיר יחסית – עוד סיבה טובה להתחיל לפעול כדי לצמצם את זיהום האוויר.

לחץ נפשי

סטרס גורם לגוף לייצר יותר קורטיזול והורמון זה מוביל לעלייה ברמת הסוכר בדם (במטרה לספק אנרגיה זמינה מהירה כדי להתמודד עם מה שנתפש כאיום). הבעיה היא שסטרס מתמשך או לעתים קרובות, ובעקבות זאת רמות סוכר גבוהות, מחלישים את האלסטין והקולגן וגורמים לעור להיות רפוי. פגיעה נוספת היא יובש בעור, וכשהעור יבש לעיתים קרובות הוא מזדקן מהר יותר מהרגיל.

גיל

גם כשמקפידים על תזונה נכונה, חיים חיים רגועים, נמנעים מהרגלים מזיקים כמו עישון וחשיפה לא זהירה לשמש, עדיין אי אפשר לבטל לגמרי את השפעות הגיל. ככל שהשנים מתקדמות, כך הקולגן והאלסטין שמרכיבים את שכבת הדרמיס בעור מתרופפים וגם שכבת השומן שמתחת לעור הופכת לדקה יותר ויותר. בעור הפנים התהליכים הנ"ל באים לידי ביטוי בצניחת רקמות והתארכות הפנים, באובדן נפח בלחיים, בשקעים מתחת לעיניים וגם הלסת הופכת לפחות נוכחת.

באמצעות טיפולים מתקדמים שונים ניתן להחזיר לעור הפנים וגם במקומות אחרים בגוף את החיוניות ואת המראה הצעיר יותר. המפתח הוא התאמה אישית לכל מטופלת ומטופל על בסיס אבחון מדויק של המצב ושל הגורמים להזדקנות העור.

לתיאום פגישת ייעוץ אישית עם ד״ר פרידמן
מלאו פרטיכם ונחזור אליכם

אהבתם? שתפו את החברים