הזעה בבית השחי – המדריך מלא

המדריך המלא להזעת יתר בכל הגוף

הזעה היא מנגנון חשוב וחיוני. בזכות הפרשת הזיעה טמפרטורת הגוף עולה  לגבהים מסוכנים עבורנו ובנוסף מסולקים באמצעותה חומרים לא רצויים. אבל כשכמויות הזיעה הופכות לגדולות, מאוד – גם כשלא חם וכשלא מבצעים מאמצים גופניים, ולמעשה בלי קשר לתפקיד המקורי של בלוטות הזיעה – התוצאה היא מבוכה רבה וקושי ממשי במהלך אינטראקציות חברתיות. בעמוד זה תמצאו מידע לגבי הסיבות שיוצרות את הזעת היתר, הסוגים השונים של ההזעה העזה ודרכי טיפול אפשריות בתופעה.

מה ההבדל בין הזעת יתר בכל הגוף, לבין הזעת יתר באזור אחד בגוף?

ישנם שני סוגים של הזעת יתר – ממוקדת וכללית.

  1. הזעת יתר כללית – מורגשת בכל רחבי הגוף,
  2. ההזעה הממוקדת – שנקראת גם ראשונית, מאפיינת איבר אחד בלבד או לכל היותר מספר מקומות ספציפיים. בין האיברים שמועדים לפורענות מבחינת פעילות היתר של בלוטות הזיעה: בתי השחי, כפות הידיים, כפות הרגליים, הפנים, הקרקפת והגב.

ההבדלים בין שני הסוגים של הזעת היתר הם גם מבחינת הגורמים לתופעה ובהתאם הטיפול האפשרי שיבטיח הקטנת כמויות הזיעה, מינימום מבוכה ואיכות חיים משופרת.

סוגי בלוטות הזיעה בגוף האדם

בגוף האדם יש כ-3 מיליון בלוטות זיעה, שגם הן נחלקות לשני סוגים:

  1. בלוטות זיעה אפוקריניות המרוכזות בבתי השחי ובמפשעות. הבלוטות האפוקריניות גדולות יותר והזיעה שהן מפרישות צמיגית יותר ועלולה להתאפיין גם בריח רע עקב חיידקים שמצאו בית חם בבתי השחי.
  2. בלוטות אקריניות הפזורות בכל הגוף והן אלה שמווסתות את הטמפרטורה בגוף.

סיבות להזעת יתר בכל הגוף

הזעת יתר בכל הגוף היא תופעת לוואי שנגזרת מבעיה אחרת.

  1. הורמונלית
  2. מחלת עור
  3. עודף משקל .עלול להוביל לכמויות גדולות מדי של זיעה.
  4. אלכוהול
  5. נטילת תרופות מסוימות

הזעת היתר הממוקדת היא תוצאה של פגיעה בתפקוד התקין של בלוטות הזיעה. ישנם אנשים שהזעה זו מייצרת אצלם מתח רב, שמטבעו מגביר את כמויות הזיעה.

שיטות לטיפול בהזעת יתר בכל הגוף:

במקרים של טיפול בהזעת יתר בכל הגוף טיפול נכון מתמקד קודם כל בתופעה שגרמה לתופעת הלוואי של הזיעה.

  1. מי שמזיע מאוד כתוצאה מעודף משקל הפתרון הנכון יהיה באופן מפתיע הורדת הקילוגרמים המיותרים.
  2. אלכוהול – ניתן להימנע משתיית משקאות משכרים או לכל הפחות לקחת בחשבון את ההשפעות שלהם.
  3. חוסר איזון הורמונלי כדוגמת גיל המעבר אצל נשים – קשה יותר לנטרול.
  4. טיפול בהזעת יתר הממוקד באיבר אחד או מספר איברים מבוסס על פתרון נקודתי לתפקוד הלקוי של בלוטות הזיעה באותו מקום.
  5. הזעת יתר בכפות הידיים והרגליים – ניתן לנטרל את פעילות היתר באמצעות זריקות בוטוקס המוכרות בעיקר בזכות תרומתן להחלקת קמטי הבעות הפנים . הבוטוקס חוסם כל פעילות עצבית ובלוטות הזיעה לא מקבלות את המסר שעליהן לפעול (גם כשאין לכך סיבה ממשית) וכמות הזיעה פוחתת משמעותית.
  6. שיטת מירה דריי – טיפול בהזעת יתר שלא "רק" מפחית את כמויות הזיעה אלא גם מנטרל את בעיית הריח הלא נעים שעלול להתלוות להזעת היתר הוא באמצעות מכשיר ייעודי שנקרא מירה דריי. הטיפול מתמקד בהזעה בבתי השחי. המכשיר המשוכלל, שקיבל את כל האישורים הנדרשים, משגר אל בתי השחי אנרגיה שהורסת בלוטות זיעה. מאחר שגוף האדם לא מייצר בלוטות זיעה חדשות תוצאת הטיפול היא שכמות בלוטות הזיעה בבתי השחי פוחתת ואיתה פוחתת גם כמות הזיעה. הטיפול לא פוגע ביכולת לצנן את הגוף שכן בשאר האזורים, אלה שבהם ממילא אין הזעת יתר, לא נפגעו הבלוטות. על-פי מחקרים ניתן להפחית את כמויות הזיעה מבתי השחי בכ-80% לאחר שני טיפולים במירה דריי.

דרכי טיפול בהזעת יתר בידיים ובבית השחי 

טיפול בהזעה מרובה בידיים

על-פי הערכה מקובלת אחד מכל 100 בני אדם סובל מההשלכות של הזעת יתר בידיים – כך שבישראל למשל ישנם כמה עשרות אלפי בני אדם שנמצאים כל הזמן במתח בגלל שהיד שלהם עלולה להתגלות כרטובה ודביקה.

הפתרון האפקטיבי במקרים אלה הוא ניתוח. אמנם רובנו נרתעים מפני הליכים כירורגיים, והחשש בהחלט מובן, אבל כדאי להתגבר על הפחד ולהיפטר מהזיעה ומהבעיה. המלצה נוספת היא לעשות זאת כבר בגיל צעיר. מחקר שנערך בארץ גילה שככל שמקדימים לעבור ניתוח לנטרול הזעת יתר בכפות הידיים כך אחוזי ההצלחה גבוהים יותר, תופעות הלוואי מצומצמות והשיפור באיכות החיים מושג כבר בשלב מוקדם ומבלי שיידרשו שנים ארוכות של מבוכות חברתיות.

ניתוח למניעת הזעת יתר בידיים מבוסס על פגיעה עצבית – מבוקרת, כמובן – בשרשרת שמפעילה את בלוטות הזיעה שלא לצורך. המנתח מבצע חתך קטן (1 ס"מ) בבית השחי ודרכו מחדיר גם מצלמה וגם מכשיר זעיר שמבצע את החיתוך של השרשרת העצבית הנכונה. אחוזי ההצלחה של ניתוח זה גבוהים מאוד – 96% – אבל כדאי לקחת בחשבון שבלא מעט מקרים עלולה להתרחש הזעת יתר מפצה באזור אחר בגוף (כזה שפגיעתו בשגרת החיים פחותה).

טיפול בהזעת יתר בבית השחי

טיפול בהזעת יתר בבתי השחי מבוצע באופן שונה לגמרי, באמצעות מכשיר מתקדם שנקרא miraDry. פעולתו של המירה-דריי מבוססת על גלים אלקטרומגנטיים שמשוגרים אל בלוטות הזיעה בבית השחי ופשוט ממיסים אותן. במקביל המכשיר המשוכלל מצנן את בית השחי, כך שמדובר בטיפול לא פולשני ולא כואב. בנוסף אין כמעט תופעות לוואי וזאת מהסיבה הפשוטה שאותה אנרגיה אלקטרומגנטית כלל לא משפיעה על תאי שריר, תאי עצב או בלוטות לימפה.

טיפול באמצעות מירה-דריי מקטין במידה ניכרת את כמויות הזיעה שמדיפים בתי השחי – מחקרים שונים גילו הפחתה של לא פחות מ-80% בזכות העובדה שגוף האדם לא מצמיח בלוטות זיעה חדשות במקום אלה שהומסו, התוצאות נשמרות לצמיתות, כך שאותה הזעת יתר מצערת נעלמת מן החיים של המטופלים כאילו לא הייתה שם מעולם.

עוד כדאי לדעת כי טיפול בהזעת יתר בדרך זו כולל 2 מפגשים, שכל אחד מהם אורך כשעה וחצי. בין המפגש הראשון למפגש השני מומלץ להמתין כ-3 חודשים. ההחלמה בעקבות טיפול במירה-דריי כאמור קלה: נפיחות בבתי השחי היא תופעת לוואי מקובלת שנעלמת מעצמה תוך זמן מה, תיתכן רגישות באזור או אי נוחות, אולם גם הן נעלמות מעצמן תוך זמן קצר, ובסך הכל ניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה מיד לאחר הטיפול (פרט לפעילות גופנית, שעבורה יש להמתין מספר ימים)

לתיאום פגישת ייעוץ אישית עם ד״ר פרידמן
מלאו פרטיכם ונחזור אליכם

אהבתם? שתפו את החברים